Upplevelsemuseet

Fakta om Upplevelsemuseet

Det har nu gått 2,5 år sedan museet startade i juli 2021 och jag tänkte det kunde vara bra med lite information om vilka vi är.

Museet drivs i privat regi av företaget Svenska Upplevelsemuseer AB, som även driver Framtidsmuseet. Företaget ägs för närvarande av Eric Isaksson som även är grundaren till museet.

Under 2023 slog museet rekord med ungefär 25 000 besökare, vilket fortfarande gör oss till ett av Stockholms minsta museer sett till antal besökare, men inte det allra minsta. Högsäsongerna infinner sig under skolloven.

 

Museets särdrag

Museet grundades med tanken om att ett museum kan vara mer än en plats för att bara beskåda föremål. På Upplevelsemuseet är nästan alla stationer interaktiva, vilket innebär att besökaren antingen får känna, lukta, smaka eller prova på. 

Målsättning

Museets målsättning har sedan starten varit att väcka människors nyfikenhet på allt spännande som finns där ute, inom alla domäner, men vi vill även:

Ge föräldrar och barn en aktivitet som båda tycker är kul på riktigt. Där båda lär sig något och där föräldrarna kan vägleda barnet i att ta del av kunskap och prova något nytt.

Vara en plats för spännande samtal och gemensamma upplevelser. Museet har blivit en populär besöksmål både för unga par och för par som är på sin första dejt. Vi är även en populär plats grupper som inte känner varandra så väl. DIS Study Abroad brukar exempelvis komma med sina nyanlända klasser 2-4 gånger per år.

Ge dem med syn- hörsel- eller funktionsnedsättning en möjlighet att få en fin museiupplevelse, genom att ha en stor variation på vilka sinnen som används för de olika stationerna. Vi har haft flera besök av organisationer för både syn- och hörselnedsättning. Vi har även deltagit i SVTs filmer för hörselnedsatta.

Ändra folks attityd till vad ett museum kan vara genom att låta besökarna få röra, smaka, prova nästan allt.